ОНЛАЙН-ТРАНСЛЯЦIЯ

Порядок денний освітньої політики в Україні: що і як висвітлювали масмедіа. Частина третя

Порядок денний освітньої політики в Україні: що і як висвітлювали масмедіа. Частина третя

У сучасному суспільстві окрім політичних партій та лідерів (про які йшла мова в частині першій  та другій) до творення державної політики також долучаються масмедіа. Участь останніх у творенні державної політики є найбільш помітною саме на стадії встановлення порядку денного. Завдяки діяльності масмедіа громадяни можуть дізнатися про дії держави, а посадовці – почути про настрої, потреби та проблеми різних груп у суспільстві. Ступінь та характер залученості тих чи інших масмедіа до творення державної політики залежать від ряду чинників. Зокрема, від політичного режиму, власника, джерел фінансування, тематичної спрямованості тощо.

Увага масмедіа до суспільних проблем має декілька особливостей. По-перше, на відміну від партій та лідерів масмедіа можуть приділити увагу більшій кількості проблем. Партії та лідери зазвичай обмежені розміром передвиборної програми, тривалістю наданого ефіру, часом зустрічі з виборцями тощо. По-друге, масмедіа здатні демонструвати вищу інтенсивність уваги до окремо взятої проблеми, ніж інші суспільні актори. По-третє,в співставленні з іншими акторами увага масмедіа характеризується ширшим колом упередженостей. Систематичне висвітлення одних проблем та ігнорування інших може визначатися партійною, ідеологічною, пропагандистською та мимовільною упередженістю.

Прояви та значення названих особливостей уваги масмедіа для встановлення порядку денного державної політики є об’єктом численних досліджень у сучасній західній політичній науці. Однак, якщо вести мову про те, до яких проблем освіти та яким чином масмедіа привертають увагу громадськості й влади в Україні, то дані речі не ставали предметом вивчення як західних, так і вітчизняних дослідників. У цьому матеріалі представлені результати пошуку відповідей на такі питання. Які з проблем освіти постійно потрапляли в поле уваги масмедіа? Як останні розставляли пріоритети між проблемами освіти? Які тенденції мали місце в увазі масмедіа до проблем освіти в Україні?

Вибір об’єкта емпіричного аналізу здійснювався на основі особливостей масмедіа, тривалості їхнього існування та доступності для збору даних. Під час відбору перевагу було надано друкованим, а не аудіовізуальним масмедіа. Окрім цього, до уваги було взято наявність у друкованих масмедіа постійних рубрик, в яких висвітлюються питання освіти. Тривалість існування масмедіа мала становити не менше ніж десять років. Ще однією умовою була наявність онлайнової версії друкованого масмедіа, яка значно полегшує збір даних. Відповідно до названих критеріїв, в якості об’єкта емпіричного аналізу обрано щотижневик «Дзеркало тижня».

Для виявлення розподілу уваги обраного масмедіа між проблемами освіти використано кодувальну схему з 67 категоріями. Одиницею аналізу виступали статті, в яких звернуто увагу щонайменше на одну проблему зі сфери освіти. Згідно даного критерію для аналізу було відібрано 1256 статей. На їхній основі сформовано набір даних, який охоплює період з 1995 по 2014 р.

Як свідчать результати емпіричного аналізу, майже всі проблемні категорії, з яких складається кодувальна схема, а саме 97% з них, отримали висвітлення на сторінках щотижневика «Дзеркало тижня» в період із 1995 по 2014 рік. Також у ході аналізу даних виокремлено 14 ключових проблем освіти в Україні з точки зору масмедіа. Основою їх виділення слугувала наявність уваги до проблемних категорій щонайменше в 10% статей, опублікованих у згаданому щотижневику з 1995 по 2014 рік.

З’ясування пріоритетів в увазі масмедіа обмежується лише ключовими проблемами освіти та охоплює в цілому період із 1995 по 2014 р. Відповідні дані представлені нижче в таблиці 1.  

Також аналіз даних дозволив виділити наступні тенденції в увазі згаданого масмедіа до ключових проблем освіти в Україні. Перша тенденція, а саме, помірне зростання уваги, відноситься до такої проблемної категорії як «порушення законодавства у сфері освіти». Друга слабке зростання уваги, спостерігалася щодо таких проблем освіти як «зарахування, відрахування учнів, студентів тощо», «діяльність МОН», «контроль знань», «законодавство про освіту», «міжнародне співробітництво в галузі освіти», «гарантії держави пед. та пед.-наук. працівникам». Третяслабке зниження уваги, мала місце у випадку таких проблем як «кадрове забезпечення», «відповідність потребам суспільства», «науково-методичне забезпечення», «матеріально-технічна база закладів освіти», «фінансово-господарська діяльність закладів освіти», «відповідність освіти держстандартам». Четвертапомірне зниження уваги, мала відношення до такої проблемної категорії як «зміст освіти».

Василь Кулик, 

викладач кафедри філософії, політології та міжнародних відносин ЦДПУ ім. В. Винниченка

   

828 0
НОВИНИ



Найсвіжіші та найголовніші новини за сьогодні на http://www.ukr.net.

Sinoptik.ua - погода в україні та світі.

KINOafisha.ua - всі фільми в кінотеатрах України.

Базар avtosale.ua - місце, де можна купити найкраще авто.