ОНЛАЙН-ТРАНСЛЯЦIЯ

Показники цінності та якості продуктів харчування

Показники цінності та якості продуктів харчування

 

Стаття Романа Яковенка, кандидата економічних наук, доцента ЦНТУ

Для нормальної структури харчування співвідношення білків, жирів і вуглеводнів у раціоні має бути: 4.6:1:1.2. Тваринні білки повинні складати половину. Щоб забезпечити організм полінасиченими незамінними жирними кислотами, близько 30% жирів слід споживати у вигляді масел.

Оптимальне співвідношення мінеральних елементів:

Ca : P = 1 : 1.5;  Ca : Mg = 1 : 0.5

Споживча якість товарів харчування визначається за допомогою таких чинників:

1. Біологічна цінність продукту: визначається десять незамінних амінокислот, полінасичених жирних кислот, вітамінів, мінеральних речовин, яким властива висока біологічна цінність, фосфороліпідів, і деяких фарбників та інших біологічно активних речовин – разом до 70.

2. Фізіологічна цінність продукту обумовлена впливом деяких речовин, що він містить у собі, на нервову, серцево–судинну, шлунково–кишкову системи. Такий вплив здійснюють спиртні напої, чай і кава, теобромін какао–порошку, шоколад, екстрактні речовини м’яса, риби, алкалоїди цибулевих овочів, перцю, хрону та інших овочів.

3. Лікувально–профілактична цінність продукту визначається здатністю його речовин лікувати хвороби та попереджувати їх.

4. Доброякісність продукту визначається відповідністю органолептичних і фізико–хімічних показників його якості до норм, передбачених діючими стандартами і технічними умовами.

5. Безпека продукту – це відсутність у ньому шкідливих для організму людини речовин.

6. Органолептична цінність продукту визначається його зовнішнім виглядом, консистенцією, запахом, ароматом і ступенем свіжості.

7. Енергетична цінність продукту визначається кількістю енергії, що виділяється після біологічного окислення речовини, визначається в ккал або КДж (1 ккал відповідає 4.186 КДж).

Під якістю продовольчих товарів розуміють сукупність властивостей, які обумовлюють їх здатність до задоволення відповідних потреб людини.

Показники якості бувають одинарними, що визначають один з показників якості продукції, наприклад: колір, консистенцію, кількість жирів, кислот, цукру тощо, і комплексними, які характеризують два і більше показників якостей продуктів, наприклад, зовнішній вид плодів поєднує в собі форму, розмір та колір.

Показники якості розділяють на органолептичні, що визначають за допомогою органів відчуття: форма, колір, стан поверхні, запах, смак, консистенція тощо; фізико-хімічні – питома вага, щільність, температура плавлення, масова частка води, цукру, солі, кислот, жиру; мікробіологічні – на вміст сальмонел, бактерій, кишкової палички, дріжджів та ін.

Фізичні показники якості визначають фізичними методами за допомогою приборів, наприклад, температуру плавлення за допомогою термометра, щільність рідини – пікнометра, ареометра, інтенсивність кольору – колориметра, кут заломлення – рефрактометра.

Хімічні показники – хімічними методами. Наприклад, масову частину кислот – титруванням розчином лугів; кухонної солі – титруванням розчином азотно-кислого срібла; мікробіологічні показники, наприклад, – методом зняття проб з продуктів, посіявши їх на поживне середовище і підрахунком кількості окремих груп мікроорганізмів, що проросли.

Показники якості розділяють на граничні – “від...до”. Наприклад, масова частина кухонної солі в квашеній капусті першого сорту повинна бути 1.2 – 1.8%. Граничні – “не більше” або “не менше” – вміст сахарози в цукрі-піску повинен бути не менше 99.75%, а вологість – не більше 0.14%. Забороняючі – “допускається”, в партії яблук 1-го сорту пізніх сортів, допускається незначне в’янення плодів.

Показники якості харчових продуктів умовно об’єднують у групи: показники призначення, зберігання, естетичності, транспортабельності, екологічності, безпеки при споживанні.

Показники призначення характеризують якості продукту. До них належать: фасування, пакування, маркування, органолептичні та фізико-хімічні показники.

Показники зберігання характеризують здатність продукту зберігати якість протягом певного терміну за оптимальних умов.

Естетичні показники – це інформаційна показовість товару, привабливість, раціональність форм, товарний вигляд пакувального матеріалу, чіткість маркування, виконання всіх відміток тощо.

Показники транспортабельності – це здатність їстівних продуктів зберігати споживчі якості під час перевезення.

Екологічні показники – характеризують ступінь дії шкідливих речовин під час зберігання, транспортування, та вплив товарів на оточуюче середовище.

Показники безпеки – характеризують нешкідливість і безпечність продукту для людей при споживанні.

Продовольчі товари за показниками якості поділяються на стандартні, нестандартні, брак технічний (підлягає переробці) і брак абсолютний (не можна споживати).

Стандартну продукцію окремих видів поділяють на товарні сорти.

Використана література:

1. Яковенко Р. В. Технології продажу товарів / Роман Яковенко. – Кіровоград : Антураж А, 2003. – 212 с.

2. Яковенко Р. В. Тлумачний англо-український словник економічних термінів з елементами теорії та проблематики. Дидактичний довідник / Роман Яковенко. – [Вид. 2–ге, випр.]. – Кіровоград : видавець Лисенко В.Ф., 2015. – 130 с.

3. Яковенко Р. В. Основи теорії економікидля технічних спеціальностей :навч. посіб / Роман Яковенко. – Кіровоград : „Поліграф-Сервіс”, 2009. – 120 с. : іл.

398 0
НОВИНИ

Найсвіжіші та найголовніші новини за сьогодні на Ukr.net.

Sinoptik.ua - погода в Україні та Світі.

KINOafisha.ua - всі фільми в кінотеатрах України.

Електронна пошта №1- простий та зручний e-mail ім'я@ukr.net.


Найсвіжіші та найголовніші новини за сьогодні на http://www.ukr.net.

Sinoptik.ua - погода в україні та світі.

KINOafisha.ua - всі фільми в кінотеатрах України.

Базар avtosale.ua - місце, де можна купити найкраще авто.