ОНЛАЙН-ТРАНСЛЯЦIЯ

Як пандемія допомогла ексжителю Кіровоградщини потрапити на виставку творів епохи Відродження. ФОТО

Як пандемія допомогла ексжителю Кіровоградщини потрапити на виставку творів епохи Відродження. ФОТО

Наприкінці літа завершилася не просто гучна, а можливо що навіть найважливіша мистецька подія 2020 року. Мова – про розгорнуту в Римі величну виставку творів з нагоди 500-річчя від дня смерті італійського живописця, графіка і архітектора умбрійської, а потім римської школи, одного з найяскравіших і найславетніших представників мистецтва епохи Високого Відродження Рафаеля Санті (Raffaello Santi, 1483-1520). Побачити її пощастило й моєму брату Анатолію, котрий уже багато років живе і працює в Італії.

"Дуже люблю мандрувати Італією. Але тільки 20 серпня, вперше по-справжньому вирвався на свободу після обмежень, викликаних карантином. Включаючи водія туристичного автобуса з Гроссето, таких пілігримів як я, виявилося ще кілька десятків. Шокував майже пустий передвечірній Рим. На його вулицях і майданах зустрічалися хіба що молодь та емігранти, яким до законів немає ніякого діла. О 21-й годині, лишивши за спиною нічне задушливе, але зачаровуюче Вічне місто з білими хмарками на темному синьому небі, палаци президента республіки й уряду, ввійшов до музею. …«Пістолет». Дистанція. Маски. Стрілки на підлозі… Нас - різноплемінних поціновувачів мистецтва - поділили на групи, здається, по п’ятнадцять осіб. Суворо дотримуючись регламенту, переводили з зали до зали. Супроводжували дівчата-«напівгіди». Вони нічого не розповідали про досі небачену велику монографічну виставку «Рафаель». Не згадували, й про те, що в цьому римському виставковому комплексі під назвою Квірінальські (колись - Папські) конюшні названа виставка мала пройти раніше - ще з 5 березня по 2 червня, - але через коронавірус була перенесена на більш пізній термін. Ті «напівгіди» змушені були обмежитися інструктажем щодо того, як маємо поводитися під час огляду творів Рафаеля в умовах карантину. Та що означають чисельні знаки на підлозі й попереджувальні звуки при виході-вході. До речі, для того, щоб бажаючі встигли побачити омріяні картини, в останні дні серпня музей працював інколи навіть до першої години ночі", –емоційно розповідав Анатолій.

Йдеться саме про той випадок, коли щастя б не було, так нещастя допомогло. Бо Анатолій досі сумнівається, чи потрапив би на Рафаеля тоді, весною, якби не раптова пандемія. А ось наприкінці літа, коли італійці після пережитого тільки-тільки починають вести звичне життя, це стало можливим.

- Говорити про враження від побаченого зайве. Я - по-справжньому щасливий. І віднині просто переконаний, що Рафаель - найкращий художник доби Ренесансу. Картини Рафаеля такі різні і водночас такі прекрасні! Навіть тоді, коли порівнюєш зображення мадонн у неймовірно ніжних тонах з портретами якихось тогочасних діячів у похмурих фарбах. Особливість виставки не тільки в тому, що вперше вдалося експонувати в одній споруді майже двісті видатних творів. Що, крім живопису,  рисунків, скульптур, виставлялися також креслення та письмові автографи Рафаеля. Важливо, що захід став можливим завдяки небаченій спільній діяльності флорентійської галереї Уффіці, Ватиканських та багатьох інших музеїв світу й приватних колекціонерів.  Тож зміг помилуватися такими шедеврами, як «Дама під покривалом» («Донна Велата») з галереї Уффіці, «Екстаз Святої Цецілії» (Болонська Національна картинна галерея), «Мадонна Альба» (Вашингтонська Національна галерея мистецтва), «Портрет Бальдассаре Кастільоне» (Лувр), «Мадонна з трояндою» (музей Прадо).

Рафаель, котрий зовні так був схожий на Ісуса Христа, прожив коротке життя, лишивши після себе багато шедеврів. Помер у страсну п’ятницю 6 квітня 1520 року й похований у римському Пантеоні. Його смерть тоді вразила всіх. Цій події чимало художників присвятили свої полотна. Дехто малював зображення Сина Божого саме з портрета Рафаеля.

"Звернув увагу, що дві такі картини символічно відкривали й закривали експозицію. Щось було у цій виставці дуже близьке й до нашому часу. Подіям, що відбуваються зараз, через пів тисячі років після великого художника. Попри згадане трагічне, картини Рафаеля в умовах пандемії ніби звертаються до людства з благанням продовжувати звично жити й насолоджуйтесь життям! Виставка організована вчасно. Адже вона кличе до людяності, дефіцит котрої особливо помітним став у добу цифрових технологій і грізних засторог довкілля", – додав Анатолій.

Творчість Рафаеля й митців доби Відродження завжди була близькою для любителів прекрасного в нашому народі. Тож закортіло закінчити бесіду українським мотивом, уривком з вірша поета-мислителя, уродженця Павлиша Володимира Базилевського:

Ластівки перегукувались, як ангели,
прикрашали фронтон оселі
шедеврами рівня Мікеланджело
і божественного Рафаеля.


Фото Анатолія Шепеля 

та з інтернету

343 0
НОВИНИ



Найсвіжіші та найголовніші новини за сьогодні на http://www.ukr.net.

Sinoptik.ua - погода в україні та світі.

KINOafisha.ua - всі фільми в кінотеатрах України.

Базар avtosale.ua - місце, де можна купити найкраще авто.