ОНЛАЙН-ТРАНСЛЯЦIЯ
06.04.2017 | 20:13

Популізм як шлях до виборів, або Що не так із вимогами «демократичної опозиції»

Популізм як шлях до виборів, або Що не так із вимогами «демократичної опозиції»

Політична криза, що паралізувала роботу депутатського корпусу міської ради Кропивницького, а відповідно й вирішення питань жителів міста, триває через бойкот опозиційних фракцій, серед яких «Батьківщина», «РПЛ», «Свобода», «Самопоміч» та частина «БПП. Депутати з опозиції замість реєстрації на сесійному засіданні минулого тижня дали прес-конференцію, на якій оголосили міській владі ультиматум – або виконання 8 їхніх вимог, або на засідання не з’являться. Як неодноразово писав РК, на сесійні засідання постійно приходить 21 депутат, але щоб його відкрити й почати голосування, необхідно 22 зареєстровані голоси.

РК проаналізував 8 вимог, без виконання яких опозиція не збирається повертатися в сесійний зал. Вказані вимоги або співпадають, або дуже нагадують усі запити, що озвучувалися керівником фракції «Батьківщина» Олександром Цертієм. У сесійному залі за них голосували, проте більшості голосів для їх підтримки не вистачило. Зараз же вони з’явилися в ультимативних вимогах, які складені у кращих традиціях політичної сили «червоносердечних». 

Першою вимогою є зниження вартості проїзду у громадському транспорті, шляхом внесення відповідних змін до договорів із перевізниками.

Чудова вимога, всі ми хочемо їздити у маршрутках за 3,5 грн., як було до підвищення. Проте реалії такі, що комунального транспорту у місті крім тролейбусів немає, а перевізники у разі непідвищення тарифів або випускатимуть на маршрути менше машин задля економії, або влаштують страйк, як це було у попередні роки. Звісно, з такими перевізниками розриватимуться договори. Де знайти транспорт щоб перевозити 250-тисячне місто на період проведення конкурсів, на заміщення маршрутів (а це тривалі бюрократичні процедури), в опозиції не пропонують.

Як писав РК, депутати міської ради проголосували за відміну підвищення тарифів на проїзд. Згідно із поясненням начальника управління транспорту Олександра Вергуна, далі все вирішуватиметься у суді. Адже з перевізниками вже уклали угоди про нові тарифи, й добровільно їх знижувати ті навряд захочуть. А самостійно внести зміни до договорів юридично неможливо.

Другою вимогою опозиції є скасування рішення виконкому про підвищення тарифів на квартплату. Маніпулюючи на довірі людей та соціальній напрузі, пов’язаній зі зниженням доходів громадян, депутати, які навпаки, мають численні підприємства й дороговартісні машини, вимагають скасувати підвищення квартплати.

Квартплату підвищили через об’єктивні причини, які при усьому бажанні ніхто не відмінить. Це зростання тарифів на електроенергію, утримання ліфтів та вивезення сміття, а також підвищення мінімальної зарплатні. Якщо тарифи на квартплату, які не переглядалися із 2015 року залишити на тому ж рівні, громада все одно втратить. Адже «дірки» в бюджетах ЖЕО все одно лататимуть за рахунок міської казни, яку наповнюють податки містян.

Начальник головного управління ЖКГ Віктор Кухаренко, якому підпорядковуються ЖЕО пояснює, що залишення тарифів на рівні 2015 року потягне за собою низку проблем.

«Працівники ЖЕО, двірники не отримуватимуть вчасно зарплату. Коли зростуть борги за електроенергію, «Обленерго» відімкне від живлення ліфтове господарство та освітлення східців і прибудинкових територій. Також через заборгованість підприємство «Екостайл» перестане вивозити сміття, сміттєві майданчики будуть переповнені», - зазначив посадовець.

Третя вимога стосується збільшення фінансування загальноосвітніх шкіл та навчально-виховних закладів до рівня, необхідного для припинення стягнення постійних «благодійних» внесків та рівномірного розподілу видатків на благоустрій мікрорайонів.

Начальниця фінансового управління міської ради Любов Бочкова стверджує, що ця вимога по факту вже й так виконана.

«Цьогоріч у бюджеті міста передбачені видатки на фінансування шкіл і дитсадочків з урахування близько 200 гивень на садки і 300 – школи. Тобто, ця норма врахована і я неодноразово доповідала про це. На сайті міськради в розділі бюджету це теж вказано», - зазначила посадовець.

Щодо «рівномірного розподілу видатків» по мікрорайонах, міський голова Андрій Райкович під час спілкування із журналістами пояснював, що неможливо на усіх 42 депутатських округах водночас провести усі необхідні ремонти. Наразі ухвалена комплексна 5-річна програма розвитку житлово-комунального господарства, в рамках якої планується поступове проведення ремонтних робіт. Уперше за останні роки міська влада розробила довгострокову галузеву програму, де заплановані ремонти з урахуванням особливостей міста – в першу чергу ремонтуються магістральні дороги, паралельно з асфальтом укладаються тротуари, газони й зливові каналізації. У попередні ж роки під керівництвом нині звільненого начальника управління ЖКГ дороги асфальтувалися без облаштування тротуарів. Наприклад, ЗМІ неодноразово писали про вулицю Андріївську, у проект реконструкції якої заклали тільки асфальт дороги, а про тротуари забули. Громадяни тривалий час змушені були ходити ожвавленою вулицею, наражаючись на небезпеку.

Показово, що опозиція як завжди грає на подвійних стандартах. При попередньому начальнику управління ЖКГ Олександру Хачатуряну вони голосували за явно нерівномірний розподіл видатків. Як писало видання «Гречка», у попередньому році «на заходи з ремонту житлового фонду та освітлення найбільшу кількість коштів отримали округи депутатів від ВО "Батьківщина" (8 млн. 492 тис.грн). На другому місці - БПП "Солідарність" (6 млн. 525 тис.грн). У розподілі коштів, які «направлені на округи депутатів, що витрачені на освітлення і житловий фонд, найбільшу суму отримав округ Рафаела Санасаряна ("Радикальна партія Олега Ляшка") - 2 млн. 479 тис. грн, Олександра Цертія (ВО "Батьківщина") - 2 млн. 233 тис.грн, Романа Розгачова - 2 млн. 26 тис. грн.

Наразі ж депутати, округи яких у попередні роки отримували більше фінансування, ніж інші, називають «нерівномірним розподілом видатків» навпаки їхнє вирівнювання.

В четвертій вимозі опозиції, яка асоціюється з відомим висловом «Землю - крестьянам, фабрики – рабочим», безапеляційно вимагають «Розпочати надання дозволів на встановлення автономного опалення усім бажаючим мешканцям багатоквартирних будинків».

Вимога явно розрахована на електоральну підтримку, адже на фоні чималих рахунків за опалення, багато хто хоче встановити автономку.

Заступник міського голови Олександр Мосін, який за освітою технік, говорить, що у всі попередні роки дозволи на автономки роздавалися хаотично, а тому 60% споживачів уже відключені від централізованого опалення. Якщо й надалі давати дозволи усім без розбору, решті споживачів доведеться сплачувати за тепло більше, або міський бюджет дотуватиме теплогенеруюче підприємство щоб перекрити борги. В один момент відімкнути місто від старих тепломереж і перейти на інші джерела опалення у сьогоднішніх умовах дуже складно, адже потрібні чималі кошти.  

«У нашому місті система теплопостачання розбалансована більш ніж на 60%. Щодо автономного опалення, то держава заборонила встановлення автономок в окремих квартирах відповідним законодавством. Є позиція Верховного суду України і наказ Міністерства, який регулює порядок відключення від централізованого опалення. Зміни зводяться до того, що за рішенням жителів багатоповерхівки відключають або весь будинок, або лише одиничні квартири, які залишились на централізованому опаленні», - пояснює Олександр Мосін.

Стратегію подальшого розвитку дасть розробка Схеми теплопостачання міста.

«Наразі стоїть завдання із розроблення принципової схеми теплопостачання міста. Вже ведуться консультації  з профільним київським інститутом теплофізики. На сьогодні держава каже про те, що при розробці Схеми теплопостачання, її треба погоджувати у Мінрегіоні. Тобто, теплопостачання міст є загальнодержавної проблемою. Коли її розроблять, будуть вивчені всі питання щодо теплопостачання міста, на її основі прийматимуться відповідні управлінські рішення, розроблятимуться проекти», – зазначив Олександр Мосін.
«Треба говорити відверто, ми не зможемо просто завтра замінити котли теплогенеруючих підприємств. Має бути розроблена відповідна Програма. На скільки років вона буде розрахована залежатиме від Схеми теплопостачання. У Європі в енергетичній сфері йдуть до централізації, тобто збирають інформацію по усіх територіях, стосовно того, скільки можуть витрачати газу, скільки продукують сміття, скільки використовують інших ресурсів для опалення. На основі усіх даних розробляють Схему задля ефективного використання наявних ресурсів. Таким чином і нам потрібно рухатися. При розробці Схеми теплопостачання буде стратегія опалення міста. Але якщо продовжуватимемо хаотично надавати дозволи на відключення, існуюча система теплопостачання буде розбалансована ще більше. Щоб хоч трохи її збалансувати, зараз домовлено давати дозволи на відключення від централізованого теплопостачання у тих будинках, де лишилося по 3-4 квартири», - пояснює посадовець.

Після попереднього вивчення системи теплопостачання, у міськраді отримали катастрофічні висновки.

«Після детального вивчення системи теплопостачання міста й створення відповідної карти, стало зрозуміло, що у місті близько 50 будинків, де на централізованому опаленні підприємства «Теплоенергетик» залишилося по 3-4 квартири. Необхідно вирішити питання про їх відключення задля економії ресурсів. Ми вивчаємо можливості, як допомогти цим людям перейти на автономне опалення», - розповів Олександр Мосін.

Крім того, лише протягом останнього року міська влада зробила для прозорості процесу оформлення дозволів на відключення від ЦО більше, ніж за всі попередні каденції. В яких, до речі, працювали депутати, які сьогодні називаються опозицією і через популістичні вимоги блокують сесійні засідання.

Так, сьогодні усі заяви громадян на відключення від ЦО проходять через ЦНАП, де фіксуються в електронному форматі. Нарешті припинено сумнівну практику, коли заяви приймала секретар комісії із розгляду питань про відключення від централізованого опалення. Та й замінено самого секретаря. Наразі ці обов’язки виконує Ірина Матвієнко, вдова загиблого у зоні АТО прикордонника Андрія Матвієнка.

«Просто так говорити, що давайте усім підряд давати дозволи на автономки, це не фаховий підхід. Такі заяви технічно й економічно необґрунтовані. Нехай ці заявники із демократичної більшості сюди прийдуть і попрацюють, я не тримаюся за місце. Тут зовсім не просто, крайнім є кожен день», - висловився Олександр Мосін.

П’ята вимога опозиції також з циклу депутатських запитів фракції «Батьківщина». Вимагають знизити мінімальний поріг тендерних закупівель, що проводяться через систему «ProZorro» з 1,5 млн. грн. до 50 тис грн.

Ефективність системи «ProZorro» вже доведена як світовими преміями, так і фактичними показниками економії бюджетних коштів. На місцях же її лише освоюють. Наразі місто використовує «ProZorro» згідно з законодавством, яке дозволяє проводити тендери від 200 тисяч гривень для товарів та 1,5 млн. для послуг, тобто, нічого не порушується.

Як відомо, щоб провести тендерні закупівлі, потрібно мінімум 2 місяці. Для придбання товарів і послуг, які вартують трохи більше 50 тисяч, такі терміни є недоцільними. Крім того, бувають випадки, в яких терміновість виконання робіт є критичною. Так, минулоріч кошти, виділені на ремонт доріг були майже не освоєні через зрив багатьох тендерів. Для мешканців вулиці Квіткової, що на Арнаутовому, це стало справжньою бідою. Після дощів вулицю розмило, а новий асфальт так і не з’явився. Тодішнє керівництво управління ЖКГ оголосило тендер на ремонт дороги лише наприкінці літа. Оскільки пропозицію на торги виставив лише один підрядник, тендер не відбувся. А новий оголошувати було вже пізно через погіршення погодних умов.

Звісно, усе це не проблема самої системи «ProZorro», яка є лише інструментом. Але щоб нею вміло користуватися і правильно складати специфікацію по кожному лотові, вартість якого перевищує 50 тисяч, потрібно чимало фахівців. На цьому наголошує головний бухгалтер відділу сім’ї та молоді міської ради Кропивницького Ганна Кривич.

«Тендери проводяться на великих сумах. Невеликі закупівлі простіше робити самому. Адже коли ти приходиш у магазин, ти бачиш товар. Але щоб описати для подання на тендер той товар, який ми хочемо придбати, необхідно все це знати. Опис і підготовка документації - це великий об’єм роботи, який має робити фахівець. У магазин прийшов, переглянув, виписав чек. Наприклад, якщо говорити про канцтовари, ти приходиш до магазину, дивишся і обираєш. Зараз, наприклад, велика проблема із папками. Щоб придбати справді якісну, треба оббігати чимало магазинів. Як її описати на тендер, незрозуміло. Навіть, буває, коли на пачках зазначається однакова щільність паперу, але на відчуття він різний. Щільність може зазначатися однакова, а насправді папір може бути тоншим і його починає «зажовувати» принтер. Щоб проводити усі закупівлі через тендери необхідно узяти ще одну людину у штат. Але ж ніхто ще одну ставку не дає», - каже посадовець.

Шоста вимога стосується прозорості у розгляді земельних питань, оприлюднення наглядної інформації по ділянкам на сайті міськради.

Начальник управління земельних відносин Родіон Владов каже, що інформація по ділянкам, які передаються в оренду, чи власність готується працівниками управління на земельну комісію. Проте додаткові вимоги, які висувають в опозиції, а саме підготовка картографічних матеріалів, обрахунок вартості оренди та інше потребує чималих затрат часу. Для цього до штату потрібно взяти ще кількох людей.  

«Перед тим був головою земельної комісії Деркаченко і за таким порядком як і зараз проводився розгляд питань. Але тоді чомусь все подобалося, а зараз – ні. Перед сесією кожному депутату розсилають матеріали, що виносяться на сесію, засідання комісії також є відкритим і депутати, які не входять до її складу все ж мають право дорадчого голосу», - каже посадовець.

Як відомо, кожен депутат має готуватися до сесії, у тому числі вивчати усі земельні питання. Щодо прозорості, за нового голови земельної комісії засідання почали транслювати в онлайн-режимі, тому будь-хто може переглянути як депутати працюють над земельними питаннями.

Сьома вимога стосується прозорих конкурсів на посади. Демократична опозиція без виконання цієї вимоги не збирається приходити на сесію. Чи справді депутати хочуть виконання цієї вимоги, чи це лише красиве гасло, зорієнтоване на електоральну підтримку, зрозуміти не складно. Щоб проводити прозорі конкурси, на сесії треба затвердити відповідні положення про конкурсні відбори. Але сесія не збирається, бо опозиція не приходить на засідання. Ось таке замкнуте коло, що нагадує популярний інтернет-мем «Хто ми? – Опозиція! Чого ми хочемо? Виконання 8 вимог! Що для цього треба? Ходити на сесію! Що робить опозиція? Не приходить на сесію!».

У правдивості благих намірів щодо прозорих конкурсів змушують сумніватися ще й останні заяви міського голови Андрія Райковича. На брифінгу ЗМІ він сказав, що люди, які сьогодні блокують роботу сесії, зверталися до нього із вимогою призначати на посади за партійними квотами. Та й поява депутата від нині опозиційної фракції «Радикальної партії Олега Ляшка» Рафаела Санасаряна на стажуванні на посаду начальника управління комунальною власністю якось ставить під сумнів справжність вимоги у чесних конкурсних відборах.

Восьмою вимогою опозиції є дотримання регламенту роботи міськради. Голова постійної депутатської комісії із питань регламенту міськради Максим Линченко каже, що ті, хто вимагають дотримання регламенту наразі його порушують.

«Складно визначити вимоги опозиції, бо вони постійно змінюються. По-друге, якби Регламенту дотримувалися, ми, напевне, проводили пленарне засідання. Адже у регламенті сказано, що депутат зобов’язаний брати участь у засіданнях сесії», - каже депутат.

Озвучення усіх цих вимог на прес-конференції опозиції, куди приїхали решта депутатів і міський голова, супроводжувалася заявами «коли перестанете брати відкати, тоді прийдемо на сесію». Щодо відкатів, прозорості й підзвітності, нагадаємо, що за даними журналістських розслідувань, депутати із так званої опозиції, які у попередніх каденціях перебували при владі у складі «Партії регіонів», чи комфортно із нею співпрацювали у складі інших фракцій, встигли примножити свої статки за рахунок міського бюджету, чи земельного ресурсу. Зокрема, нинішні батьківщинівці у попередніх каденціях встигли оформити у власність чи оренду чимало землі та приміщень комунальної власності.

За даними «Наших грошей», Роман Розгачов, який раніше входив до «Партії регіонів», а тепер у «Батьківщині», у 2012 році отримав рішення міськради про продаж йому відразу двох приміщень в центрі міста. Спочатку в березні міськрада продала підприємцю-депутату 183 кв м на першому поверсі в пров. Фортечний 19 за 3,65 тис грн./кв. м. Станом на 2012 рік нерухомість в цій частині міста була дорожчою мінімум вдвічі. Пізніше Розгачов придбав за 351,58 тис грн. нежитлове приміщення площею 148 кв. м по вулиці Жовтневої революції, 70. Ця покупка обійшлася в 2,38 тис грн. за квадратний метр. У 2013 році Роман Розгачов купив ще одне комунальне приміщенням в центрі за адресою Арсенія Тарновського 60. Тут за 72 квадратних метра депутат заплатив 284,15 тис грн., або 3,92 тис грн./кв м.

Схему виведення комунальної землі у власність депутату з фракції «Батьківщини» Дмитру Терзову докладно описував сайт медіарозслідувань «Прозоро». Чимало земельних ділянок у попередні роки отримали й інші колеги Терзова. Фірми Олександра Цертія та Юрія Гребенчука успішно отримували землю в оренду під власні підприємства.

830 0
НОВИНИ

Найсвіжіші та найголовніші новини за сьогодні на Ukr.net.

Sinoptik.ua - погода в Україні та Світі.

KINOafisha.ua - всі фільми в кінотеатрах України.

Електронна пошта №1- простий та зручний e-mail [email protected]

 



Найсвіжіші та найголовніші новини за сьогодні на http://www.ukr.net.

Sinoptik.ua - погода в україні та світі.

KINOafisha.ua - всі фільми в кінотеатрах України.

Базар avtosale.ua - місце, де можна купити найкраще авто.