ОНЛАЙН-ТРАНСЛЯЦIЯ

Юлія Яндович: Якщо депутати не втягуватимуть сектор ЖКГ в політичну площину, за рік ми встигатимемо у два рази більше

Юлія Яндович: Якщо депутати не втягуватимуть сектор ЖКГ в політичну площину, за рік ми встигатимемо у два рази більше

Майже два місяці минуло відтоді, як колишнє керівництво управління ЖКГ зробило такий собі демарш, одночасно подавши у відставку. РК дізнавався, що сьогодні на порядку денному нинішніх управлінців, які очолюють головне управління ЖКГ міста. Ми поспілкувалися із заступницею начальника управління Юлією Яндович. Про питання, які нас цікавили, вдалося домовитися через Фейсбук, що в принципі цікаво, адже коментарі у попереднього керівництва вдавалося отримати фактично нальоту між якимись комісіями та нарадами, а телефоном взагалі не реально. Як виявилося, сьогодні в управління наполеонівські плани. Про ідею впровадження муніципального сервісу з відслідковування та подання пропозицій у сфері ЖКГ, облік зелених насаджень та політичну складову галузі читайте далі. 

- На форумі "РКС" один з користувачів написав, що викликає подив, що ви займаєте керівну посаду з огляду на молодий вік. Розкажіть, як ви потрапили до управління ЖКГ?

В управління ЖКГ мене привели вимушені життєві обставини. У 17 років я втратила батька. Ми залишилися вдвох із мамою на одну її зарплатню вчительки. Це змусило мене вступити на заочне відділення фізико-математичного факультету для того, щоб паралельно працевлаштуватися. В управлінні ЖКГ була вільна посада оператора комп’ютерного набору. З цього я починала, поступово зростала і загалом вже 14 років працюю у цій сфері. Таким чином управління – це моє перше і єдине місце роботи. За 14 років я мала можливість досконало вивчити сферу ЖКГ, а також специфіку, тонкощі і нюанси галузі. І є дві людини, яким я дуже вдячна за те, що взяли мене на роботу і багато чому навчили. Це тодішні заступник міського голови і начальник управління ЖКГ Наталія Чебаник та начальник відділу будівництва та благоустрою Ольга Повякало. 

На сьогодні я знаю свою роботу. Я люблю свою роботу. Мені цікава моя робота, маю певні ідеї і бачення, стосовно розвитку та благоустрою міста. Я хочу і здатна робити більше, ніж мала змогу вчора. Тому моє кар’єрне зростання – це цілком логічний і очевидний крок уперед.

- Ще навесні ви працювали в міськраді, проте пішли з посади. Кажуть, що у вас були розбіжності з тодішнім начальником управління ЖКГ Хачатуряном. Чи встигли ви оцінити, який стан управління зараз?

Це дійсно так. У мене були певні розбіжності з Олександром Хачатуряном та його командою, щодо стилю, стратегій роботи, доцільності і адекватності деяких управлінських рішень, а також щодо наслідків і результатів до яких вони призведуть.

Щодо коментарів відносно стану управління, зараз – я віддаю перевагу цифрам. Вони говорять самі за себе, в них немає емоцій – лише самі факти. Цифри можливо перевірити на коректність. Про сьогоднішній стан управління читайте у звіті, який ми оприлюднили на сайті Кіровоградської міської ради, в розділі “Управління житлово-комунального господарства”. Кожен має можливість зробити свої висновки.

- Тепер ви заступник, розкажіть що і як плануєте реформувати в такій складній галузі.

По-перше, необхідно зрозуміти реальний стан ЖКГ міста: житловий фонд, дороги, вулиці, парки, сквери, підземні комунікації (вода, каналізація, зливова каналізація і т.д.), опалення міста, зовнішнє освітлення міста, кладовища, безпритульні тварини, зелені насадження, сміттєзвалище,  вивіз сміття та інше.

Для цього проводиться збір всіх даних у ЖЕО. Також аналізуються та систематизуються відомості управління ЖКГ. На жаль, це факт, що багато даних не зібрані, ніколи не враховувалися, або застарілі. Тому перед нами постало завдання, яке зараз потрібно вирішити в терміновому порядку і ми цим займаємося. Поступово ми оприлюднюємо цю інформацію у вигляді звітів. Це перший крок.

По-друге, я вважаю, що нам потрібно створити, сформулювати і детально описати масштабне бачення проекту нашого міста, яке ми хочемо розбудовувати. Це та глобальна картинка майбутнього, до якої ми хочемо увійти, наше «Місто можливостей». Формування такого бачення – це головна умова грамотного планування та раціонального розподілу бюджетних коштів. Наприклад, ми щороку витрачаємо величезні гроші на поточні ремонти для створення видимості благоустрою, але практично не будуємо, або капітально не ремонтуємо.

Проаналізувавши витрати бюджетних коштів на поточні ремонти, я прийшла до висновку, що бюджет витрачений протягом 5-ти років на поточний ремонт однієї вулиці по частинах, практично дорівнює бюджету на разовий капітальний ремонт всієї вулиці. З однією лише різницею – другий варіант передбачає 5-річну гарантію підрядника. А це означає якість дороги, в якій безпосередньо зацікавлений підрядник, бо несе гарантійні зобов’язання. Як наслідок, це збільшує міжремонтні строки об’єкту до 10 років.

Якщо у нас буде розуміння, що саме ми хочемо побудувати, відповідно ми бачитимемо обсяг завдань, і розподілятимемо кошти більш грамотно, шукатимемо варіанти як створити те, що ми хочемо, виходячи з реалій. Це довгострокове планування, яке допоможе не відхилятися від курсу нам, усім хто прийде після нас, і тим, хто прийде після них.

Питання щодо формування загального бачення міста треба обговорювати та доопрацьовувати з депутатами, активістами та мешканцями міста, щоб врахувати думку кожного. Зараз ми шукаємо можливості і механізми реалізації такої співпраці. Найближчим часом плануємо впроваджувати. Це другий крок.

По-третє, це – власне вибір стратегії реалізації проекту, згідно сформованого бачення. Покрокове планування дій, розписане на найближчі 3-5 років – це розумний розподіл коштів, ресурсів, можливостей, часу, постановка реальних строків реалізації.

По деяких питаннях ми можемо зробити це самостійно, у решті питань – необхідна командна робота з депутатами, активістами і мешканцями міста. Це третій крок.

По-четверте, все це неможливо реалізувати без командної роботи. Тому важливою умовою для реалізації задуманого є формування сильної і ефективної команди професіоналів, яких об'єднують спільні цінності. Окрім фаховості і професіоналізму, такі цінності і здатності як – любити, поважати, цінувати, розвивати своє місто і його жителів, вірити, що це можливо, мати гнучкість, відкритість і розуміння, що зміни неминучі.

По можливості, я намагаюся вивчати шляхи розвитку ЖКГ різних країн. Дуже цікава реформа ЖКГ була проведена Лі Куан Ю. Взагалі за його правління Сінгапур з країни "третього світу" перетворився на один з головних фінансових центрів світу, а за рівнем життя населення увійшов до трійки світових лідерів. Не будемо обговорювати питання різниці культур, менталітету, умов. Той, хто, не хоче, завжди знайде перешкоди. Хочу зауважити, що це унікальний випадок, коли людина мала змогу побачити такі масштабні зміни ще за свого життя. Тобто, уявляєте, він бачив результати своєї роботи і втілення ідей, ще будучи живим?!  Я хочу звернути увагу лише на те, що ця людина мала глобальне масштабне бачення і велике бажання реалізувати задумане, без цих двох умов реальні зміни такого масштабу неможливі. І я переконана, якщо є реальні приклади, коли «рибацьке селище» за декілька десятків років перетворюється на один із головних фінансових центрів світу, лише за бажання людини і грамотного плануванням своїх дій, то місто в центрі України з населенням в 200 000 тис. перетворити на затишне, сучасне, технологічне, розвинене за десять-п’ятнадцять років цілком можливо.

Якщо далеко не ходити, то в п’ятницю я була у відрядженні у Черкасах і мала можливість поспілкуватися з місцевими посадовцями та депутатами стосовно стану ЖКГ їх міста та впроваджених ними змін. Можу сказати, що в деяких питаннях стан ЖКГ цього міста набагато кращий за наш. Я привезла із собою дуже цікавий досвід спілкування з гарно сформованою командою та багато ідей, щодо реформ, яких потребує наше місто. До того ж, люди діляться позитивним досвідом і за потребою можуть допомогти впровадити зміни у деяких питаннях, бо вони вже пройшли цим шляхом і мають реальні результати.

Зараз  активно формується команда. Ми займаємося створенням і розробкою бачення міста, начерками з планування і створення різних баз даних. Найближчим часом ця інформація та нові пропозиції будуть опубліковані. Це четвертий крок.

П’яте, це із колективу сформувати команду в середині управління. Також організація робочого процесу, з можливостями виключення людини із постійно повторюваних процесів, автоматизації таких процесів, впровадження сучасних технологій для обробки та збереження даних. Враховуючи, що були випадки втрати даних, що зберігалися в електронному вигляді, є доцільність зробити сервер для зберігання та загальну сітку по управлінню, а також дублювати інформацію на хмарному сховищі, наприклад  на сервісі Dropbox і Google Docs.Зараз ми доопрацьовуємо і частково впроваджуємо ці питання. Це п’ятий крок.

Шосте, коригування громадської думки, щодо посадових осіб управління, їх роботи, фаховості, можливостей, настроїв відносно мешканців міста. Що насправді вони роблять кожного дня, чим займаються, у яких обсягах. Чи дійсно без депутатських запитів не ремонтуються вулиці, будинки, мережі зовнішнього освітлення? Чи дійсно посадові особи управління ЖКГ не хочуть працювати, не можуть, не здатні тощо? Тобто є таке негативно сформоване переконання, щодо всіх посадових осіб управління  та їх діяльності, яке насправді хочеться змінити завдяки результативним показникам дій управління та за рахунок відкритих даних. Ці дії ми вже почали робити, але розуміємо, що треба поважати час, і дійсно зробити все, що зможемо із проанонсованого. Це шостий крок.

Сьоме, громадяни сплачують податки, за рахунок яких здійснюється благоустрій територій, і мають право обирати, як вони хочуть використати ці кошти. Не справедливо, якщо інакше. Ми не живемо за часів Радянського Союзу, коли партія вирішувала, що краще для народу. Навіть архітектура фонтанів залежала від смакових вподобань посадовця при владі, і пощастило, якщо цей смак був. Так сталося, що система державного устрою нібито змінилася, ми еволюціонували, нам подарували відносну свободу слова і вибору, але стара схеми управління чомусь залишилися. З одного боку ринкова економіка, свобода слова, мрії про демократію, а з іншого –  дизайн лавочки у сквері залежить від вподобань Юлії Яндович чи Віктора Кухаренка, наприклад, а кошти –  громади. Тобто смак мій, а кошти ваші. Доволі дивна ситуація. Я вважаю, що люди мають обирати, чи будемо ми влаштовувати фонтани у місті, як виглядатимуть мости, парки, сквери. Люди мають дійсно контролювати використання своїх коштів.

Тож є ідея впровадити програму і сайт, на якому кожен зможе зареєструвати власний електронний кабінет і відслідковувати інформацію, яка йому цікава. На сайті розміщуватиметься інформація про місто по секторах, вулиці під кодами, інтерактивна карта. Крім того – база даних по дорожній програмі, освітленню, житловому фонду, ліфтам, тощо. Наприклад, по дорожній програмі – це перелік з назвами вулиць, їх шириною, протяжністю та площею в м.кв., вартістю ремонту 1-го м.кв., дати останнього і наступного планового ремонтів, дані про підрядника, термін гарантійного строку, фотозвіти про стан до і після ремонту.

Громадяни зможуть відслідковувати, як програма формує план реконструкції і ремонту на наступні 3-5 років, та без зайвих зусиль подавати заявки на ремонт вулиць (голосувати). Таким чином кожен голос матиме можливість впливати на рейтинг вулиці та її позицію у черзі на ремонт. Голоси враховуватимуться і при плануванні дизайну парків, скверів тощо.

Загалом багатофункціональний, мультизадачний сайт – це програма, яка вирішує проблему комунікації між посадовцями, депутатами та городянами, спрощує планування, розрахунок першочерговості, або пріоритетності питань. Це також унеможливлює зловживання владою, або посадовим становищем, прискорює швидкість впровадження бажаних ідей чи змін, враховує думку та побажання усіх, хто має бажання її висловлювати і бути почутим.

Зараз спілкуюся з розробниками ідеї цього проекту, вирішується доцільність та можливість її впровадження. Ця пропозиція буде окремо обговорюватися та анонсуватися. Це сьомий крок.

- Начальник управління Кухаренко анонсував, що ремонтні роботи в місті організовуватимуть шляхом підготовки проектної документації на наступний рік. Це пов’язане із затягуванням проведення тендерів? Розкажіть детальніше.

Це пов’язано з грамотним планування обсягу робіт. Згідно з чинним законодавством, з моменту оголошення конкурсу на укладання угод процедура торгів у середньому займає до 45 днів. Якщо зараз буде сплановано обсяг робіт на 2017 рік із затвердженим переліком всіх об’єктів, а до нового року буде підготовлена проектна документація по цих об’єктах, це дозволить до березня провести тендери і визначитися з підрядниками. Якщо дозволять погодні умови, то ремонтні роботи можуть розпочатися своєчасно уже у березні 2017 року. Якщо ні, то з квітня 2017 року. У нас буде 6-7 місяців на освоєння бюджетних коштів і виконання запланованих робіт. Як наслідок, це загрожує нам 100%-вим виконанням затвердженої на 2017 рік програми ЖКГ.

Також наявність проектно-кошторисної документації дає нам можливість приймати участь у державних програмах, по яких можливо отримати субвенції на реалізацію проектів. Це залучення додаткових коштів на розвиток міста, які ми частіше за все не можемо отримати через відсутність своєчасно і належним чином виготовленої документації.  

Наші депутати Верховної Ради – Олександр Горбунов і Костянтин Яриніч дійсно у межах своїх повноважень всебічно сприяють залученню додаткових коштів з держбюджету на розвиток міста. Але, як показує практика, ми виявляємося непідготовленими, і повертаємо ці кошти до державного бюджету, тому що не можемо своєчасно їх освоїти. Або, поки пройде весь цикл оформлення проектно-кошторисної документації і тендерних процедур, укладання угоди припадає на жовтень-листопад, і роботи виконуються за несприятливих погодних умов, що відображається на якості, або на скороченні обсягів робіт по об’єкту. Як наслідок, у наступному році ми змушені витрачати кошти на завершення робіт, розпочатих у попередньому.

Саме з цією метою на останньому засіданні комісії ЖКГ виносилося два проекти з пропозиціями виділити кошти на виготовлення проектно-кошторисної документації в цьому році. Але, на жаль, це викликало дуже бурхливу реакцію голови комісії ЖКГ, який із незрозумілою аргументацією повернув ці проекти на доопрацювання.

Головне управління ЖКГ буде повторно виносити це питання на погодження комісії і наполягати на виділенні коштів для виготовлення ПКД на 2017 рік на капітальний ремонт покрівель, доріг і мереж зовнішнього освітлення. Потім виноситимемо це питання на розгляд сесії міської ради.

- Ви досить активні у соцмережах і вже опублікували звіт по виконаних роботах управління. Чия це була ініціатива і чи така практика стане постійною?

Це моя ініціатива. Є бажання взагалі змінити підхід та стратегії роботи і унеможливити відсутність такої практики.

- Є багато закидів від депутатів та активістів, що ремонтні роботи проводяться не за пропорційним принципом між округами, та що немає логічної черговості проведення цих робіт. Наприклад, відсутня черга на проведення ремонтів у залежності від стану аварійності об’єкту, і все вирішується, або через запити, або кулуарно в кабінетах. Як у наступному році плануєте формувати титульний список об’єктів, що ремонтуватимуться за бюджет?

- Зараз ми збираємо від балансоутримувачів інформацію про технічний стан об’єктів, та одночасно направили листи-запити депутатам міської ради, щодо надання своїх пропозицій. Після цього буде визначено реальну потребу у ремонтах та сформовано перелік об’єктів, який буде внесено на розгляд комісії ЖКГ. Якщо пощастить, визначимося до 15-го листопада, та встигнемо виготовити ПКД в цьому році. Я вважаю, що жодних перепон бути не може, адже у такому сценарії розвитку подій зацікавлені всі.

Але це складне питання, і я взагалі вважаю абсурдним обговорення ситуації з розподілами між округами та інше.

Кожен мешканець міста сплачує податки, за рахунок яких ми маємо можливість ремонтувати і розбудовувати місто. Кожен має право розраховувати на якість і своєчасність благоустрою, не залежно від округу в якому проживає, політичних поглядів депутата цього округу, його амбіцій чи можливостей впливу. Тому єдині критерії, якими можемо керуватися у цьому питанні – це технічний стан об’єкту, та розмір поточного бюджету.

Що стосується черги в залежності від технічного стану, так – це розумна думка і зараз ми шукаємо рішення, як впровадити ресурс з якісним обліком об’єктів та виключенням людського фактору із процесу формування черговості.

У цьому питанні нам потрібна допомога, підтримка і бажання депутатів це зробити і впровадити.

Я глибоко переконана, що серед наших депутатів є багато талановитих людей з цікавими ідеями, баченням і способом мислення, які здатні впроваджувати зміни і схильні до командної роботи. Перешкодами є інертність системи і роками сформовані звички мислити колективно, тому що це знімає персональну відповідальність за дії. Взагалі здатність мислити самостійно – це, на жаль, унікальне явище, властиве одиницям. Але я вірю, що це можливо змінити і не залежно від політичних поглядів, та приватних амбіцій є можливість об’єднатися навколо спільної мети, проекту, який додасть користі усім, і який апріорі не може нікому нашкодити.

Ми розуміємо, що будуть ті, хто проти, і ті, хто навіть не здатен пояснити й зрозуміти, чому саме він проти: за компанію, або по інерції, тому що так звично, чи інакше не вміють. Кожна система буде боротися за своє існування, і чинити спротив, якщо якісь дії інтерпретує, як загрозу стабільності та існування. Але з іншого боку, багато виборців вже давно втомилися від лозунгів і закидів про «цінності Майдану» чи «європейські цінності» і зневірилися у своїх вчорашніх обранцях. У кожного є бажання кращого майбутнього, а також готовність працювати задля цього, але розчарування людей у невиправданості сподівань є суттєвою перешкодою для права казати вголос, що за мною стоять мої виборці. Виборці вже давно не є підтримкою для таких депутатів. І я переконана, що чергові вибори це покажуть.

Тому, вчитися спочатку віддавати людям щось більше, ніж «гречка», чи ремонт внутрішьноприбудинкової території саме перед виборами, щоб потім отримати лояльність виборців, це щось цікаве і по-новому. А у нових підходів і дій – завжди нові результати. Тому вважаю, що сприяння у впроваджені цікавих і корисних проектів, принесе позитивні зміни і бажані бонуси кожному.

- Чи можна побачити перелік об’єктів, що ремонтуватимуться наступного року, до того моменту, як вони затверджуватимуться на сесії?

Так. З метою інформування громадськості є такі ідея і бажання оприлюднити попередній план робіт на 2017 рік. Але публікація заради галочки – це не бажаний результат. Для якого результату ми проінформуємо громадськість? І, наприклад, який буде механізм комунікації з містянами, як вони зможуть вносити  пропозицій щодо коригування цієї програми? Наразі такого механізму немає і ми шукаємо рішення.

-  Ви почали роботу з інвентаризації зелених насаджень у місті. Деталізуйте що плануєте і що виконано у цьому напрямку.

Насправді робота з інвентаризації зелених насаджень була розпочата ще 2 роки тому. Щороку передбачались кошти з міського бюджету на її проведення. Я просто із числа тих небагатьох, хто сфотографував та опублікував звіти по цій роботі. Вона має продовжуватися. Після опублікування, як виявилося, у нас є деякі проблеми з коректністю та відповідністю даних, зазначених в паспортах інвентаризації. Ми вдячні активістам за допомогу у виявленні таких моментів. Взяли це на контроль, і сподіваюся спільними зусиллям швидко приведемо все до належного стану.

- Взагалі, що плануєте робити з деревами у місті, адже ситуація катастрофічна, як із хворими каштанами, так і через масові несанкціоновані спилювання.

Зелені насадження це теж об’єкт благоустрою, який потребує як догляду та поточного  ремонту,  так і капітального ремонту. Хочемо систематизувати всі заяви від мешканців та наші дані, щоб розробити план черговості дій, згідно з можливостями міського бюджету. Щодо несанкціонованого спилювання, це повноваження відповідних органів, зараз шукаємо рішення щодо механізму співпраці з ними, для інформування та можливості швидкого реагування на такі явища.

У цьому випадку буде дієвим впровадження системи відеоспостереження в місті. До того ж це дисциплінує мешканців, схильних до вандалізму.

- Як часто доводиться спілкуватися з депутатами, для яких ваше управління є дуже принциповим?

Кожного дня доводиться спілкуватися з різними депутатами. Приводів достатньо: консультування, роз’яснення, обробка звернень, обговорення ідей, пошук можливостей або рішень та інше. Але, насамперед, важливо щоб депутати розуміли, що ЖКГ - це не інструмент для здобуття голосів своїх виборців, а основа та каркас нашого міста, що ми маємо справу з живими людьми з їх власними потребами та бажаннями. І в цілому ці потреби однакові для кожного городянина, не залежно від округу його проживання. Якщо депутати приймуть рішення не втягувати сектор ЖКГ в політичну площину, а рішення, які необхідно впроваджувати будуть прийматися депутатами неупереджено, то ми зможемо рухатися вперед набагато швидше. Вважаю, за таких умов за один рік роботи ми зможемо встигати виконати в два рази більше.


Фото РК та скріншоти з презентації проекту Юлії Яндович

2750 0
НОВИНИ

Найсвіжіші та найголовніші новини за сьогодні на Ukr.net.

Sinoptik.ua - погода в Україні та Світі.

KINOafisha.ua - всі фільми в кінотеатрах України.

Електронна пошта №1- простий та зручний e-mail ім'я@ukr.net.

 



Найсвіжіші та найголовніші новини за сьогодні на http://www.ukr.net.

Sinoptik.ua - погода в україні та світі.

KINOafisha.ua - всі фільми в кінотеатрах України.

Базар avtosale.ua - місце, де можна купити найкраще авто.