ОНЛАЙН-ТРАНСЛЯЦIЯ

«Екостайл»: Коли ми говоримо про підвищення тарифів, то маємо на увазі не вигоду, а можливість працювати беззбитково

«Екостайл»: Коли ми говоримо про підвищення тарифів, то маємо на увазі не вигоду, а можливість працювати беззбитково

Компанії, що надають комунальні послуги населенню завжди підпадають громадській критиці. Перш за все через періодичне й неминуче підвищення тарифів. ТОВ «Екостайл» не виняток, хоч і єдине в Україні сертифіковане за стандартами ISO підприємство у сфері поводження з відходами.

Компанія працює у Кропивницькому не перший рік. Вивезення й захоронення твердих побутових відходів – основне завдання підприємства. 160 працівників, невеликий автопарк, кілька перспективних проектів, щільний графік роботи, задавнена збитковість і немало нарікань з боку населення – те, що має компанія на сьогодні. Про діяльність компанії з середини, особливості тарифоутворення, про те, чому поки зарані впроваджувати сортування відходів на загальноміському рівні і чому підвищуватимуться тарифи говоримо з адміністративним відділом ТОВ «Екостайл» - заступником директора Тетяною Мартовіцькою, начальником комерційного відділу Анною Скічко, керівником юридичного відділу Андрієм Коренчуком.

Про компанію й культуру населення

Кор: Що головне в роботі ТОВ «Екостайл», і як працює компанія у Кропивницькому сьогодні?

Тетяна Мартовіцька: Якщо говорити про стратегічні цілі, то ми дуже сподіваємося, що спільними з містом зусиллями, вже незабаром максимально наблизимо його до європейських стандартів чистоти й озеленення. Основна робота компанії пов’язана з вивезенням відходів за контейнерною і без контейнерною схемою очистки. Контейнерна - передбачає вивіз твердих побутових відходів (ТПВ) шляхом випорожнення  контейнерів. Таким чином ми обслуговуємо шість клієнтів на базі ЖЕО, ЖЕК, ОЖБК, 76 ОСББ і 1640 юридичних осіб. Без контейнерна - передбачає збір сміття в обумовлених графіком вивозу місцях-дислокаціях біля будинків. Обслуговуємо 86 151 споживача у приватному секторі. 

Кор: Хто і як обирає місця для розташування майданчиків для збору відходів? 

Тетяна Мартовіцька: Ми враховуємо на скільки те чи інше місце під контейнерний майданчик буде зручним і для людей, і для великогабаритних автомобілів, що забирають його. Ми вивчаємо, як вивозять сміття за кордоном і в інших регіонах України. Прогресивні міста вже винесли зону збору сміття з внутрішньо будинкових територій на вулиці - вздовж проїжджої частини. Це не просто вивезені на дорогу контейнери – це закриті майданчики, куди зручно заходити й заїжджати, і ззовні не видно, що в середині них. Таким шляхом вже пішли у Києві, Одесі, Вінниці... У нас поки інша ситуація - наша техніка, вагою до 40 тон, змушена забирати відходи у дворах будинків. І, звісно, це впливає і на стан прибудинкових доріг, і на швидкість вивезення відходів. Це вигідно всьому місту. Виносити контейнерні майданчики на вулиці – європейська практика, сподіваємося, і майбутнє нашого міста.

Кор: Чи готове населення до таких нововведень?

Тетяна Мартовіцька: Якщо порівнювати 2008 рік, коли я тільки почала працювати у цій сфері, з сьогоденням, то культура населення по троху змінюється. Раніше, коли компанія пропонувала заключити договір на вивезення сміття з юрособами, мало хто розумів, що за цю послугу треба платити. Люди говорили: «Ви просто повинні забрати сміття з мого підприємства…». Сьогодні 90 відсотків юридичних осіб Кропивницького з нами співпрацюють. Приватний сектор з нами співпрацює на 80 відсотків. Є люди, які принципово не хочуть сплачувати за вивезення сміття. Наша робота, в більшій мірі, залежить від мислення і сприйняття проблеми чистоти довкілля людьми. Бо скільки не прибирай, а якщо населення не дисциплінує себе й викидає сміття куди попало, або якщо говорити про приватний сектор, виставляють його за ворота тоді, коли їм захотілося, а не згідно графіку вивезення сміття… То як би компанія не працювала, а чисто не буде.

Від проблеми до розвитку

Кор: Міське звалище знаходиться на території міста. Кілька років тому люди, що мешкають на Завадівці нарікали на сморід у мікрорайоні, розвіяні вітром поліетиленові пакети… Яким чином «приборкали» проблему?

Тетяна Мартовіцька: Ми регулярно об’їжджаємо територію полігону по периметру житлового масиву. З боку Завадівки, звалища вже практично не видно. Стіна останнього відвалу взагалі заросла парослю, і сміття не розлітається. Ми запитували у людей – скарг немає. Враховуючи наші можливості й ресурси, ми зробили немало кроків до того, щоб мінімізувати вплив звалища на прилягаючу територію. Скажу більше, нам вдалося змінити думку про роботу на полігоні у самих працівників. Раніше вони соромилися говорити, де працюють, а сьогодні приводять у колектив своїх знайомих. Так, це не проста робота, але коли її результати стають помітними – з’являється додатковий стимул.

Кор: Протягом тривалого часу ми чуємо багато нарікань на роботу «Екостайлу»… Що є причиною, на вашу думку? І чому інколи трапляються ситуації, коли сміття не вивозиться?

Анна Скічко: Усі, хто працює з технікою знають і розуміють, що колись вона може зламатися чи вийти з ладу на певний час. Усі наші машини активно експлуатуються, тому вимагають постійного й ретельного технічного нагляду. Якщо говорити в цілому про нарікання, то дуже часто вони виникають через культуру населення. Людям важливо виставити сміття за межі свого двору. І не важливо, що наш автомобіль забирав по графіку сміття вчора чи приїде за ним лише через три дні. А за цей час, звісно, сміття розтягують або собаки, або люди без постійного місця проживання. Інші це бачать і телефонують до спецінспекції чи журналістам з негативом на нашу адресу. Причин ніхто не з’ясовує. Відповідальність лягає на нас, хоча нести її повинні ті, хто викинув сміття тоді, коли не треба. В основному, це стосується тих, хто не підписав з нами договір, і не цікавляться графіком вивезення відходів. В Європі такої проблеми немає. Там люди несуть відповідальність за свої дії. А ми і спецінспекція, яка активно працює в цьому напрямку, просто не встигаємо фіксувати кожен такий випадок.

Окрема платіжка

Кор: Щодо тарифів і оплати… Я живу в багатоповерхівці, сплачую за комунальні послуги, але не маю ні бланків, ні квитанцій, де б зазначалася послуга з вивезення побутових відходів. 

Андрій Коренчук: Населення приватного сектору у Кропивницькому отримує послугу напряму. Ми заключаємо зі споживачами окремі договори і вони сплачують за послугу безпосередньо на наш рахунок. Мешканцям багатоповерхівок послуга з вивезення твердих побутових відходів включена до тарифу на обслуговування будинку та прибудинкової території. Простими словами – це квартплата. У зв’язку з прийняттям нової редакції Закону «Про житлово-комунальні послуги», яка набирає чинності 10 червня 2018 року, послуга із вивезення ТПВ буде виокремлена, як комунальна. Відповідно, мешканці багатоповерхівок зможуть заключати з ТОВ «Екостайл», або прямі договори, або колективні – через ЖЕО чи ОСББ. В будь-якому випадку платіжка за вивезення ТПВ буде даватися окремо, в зв’язку з чим хочемо звернути увагу мешканців, що з квітня ми розпочнемо роботу щодо відокремленя послуг по вивозу ТПВ від кварплати. Зараз споживачі у приватному секторі сплачують за послугу з вивезення ТВП у розрахунку 12,01 грн за одну людину, то у багатоповерхових будинках – 0,36-0,38 грн за один квадратний метр. Не дуже логічна ситуація, адже в однокімнатній квартирі можуть проживати троє людей, сплачуючи при цьому за малу площу, а в трикімнатній бабуся вимушена платити за всі 65 квадратів. Це прогалина законодавства, адже норма має розраховуватися на людину. Відповідно до постанови Кабміну, ці норми мають переглядатися один раз на п’ять років. Останній раз вони затверджувалися більше десяти років тому – у 2007-му. За цей час склад і маса відходів суттєво змінилися – маса зменшилася, а об’єм, за рахунок упаковок, тари різного характеру, збільшився.

Кор: На скільки саме збільшилися норми?

Андрій Коренчук: Зараз на одну людину діє норма 1,88 метрів кубічних в рік у приватному секторі і 1,925 – у багатоповерхівках. Фактично, це майже два стандартних контейнери. Але наші дані говорять про те, що на сьогодні норма збільшилася до 2,3 кубічних метра на людину, що мешкає у багатоповерхівці, і 2,4 – на одну особу у приватному секторі. На сьогодні ми вивозимо 100-150 тон відходів за добу.

Тарифи

Кор: Підвищення тарифів – дуже болюче для населення питання, завжди такі кроки сприймаються як «зрада» чи спроба залізти в кишеню... В останнє тарифи на вивезення твердих побутових відходів підвищувалися в березні 2017 року. Який тариф у Кропивницькому порівняно з іншими містами, і чи планується їх підвищення і цьому році?

Тетяна Мартовіцька: Ми проводимо моніторинг тарифів серед схожих за чисельністю з Кропивницьким міст. Приклад Вінниці. На сьогодні у нас тариф такий, який у них був у 2013 році. В Івано-Франківську, за вивезення ТПВ зараз люди сплачують 16 грн 40 коп., у Вінниці – більше 15 гривень з людини, і зараз планують підвищити до 22 гривень. Будь-якому підвищенню тарифів передують об’єктивні обставини. Основні статті наших затрат складають паливно-мастильні матеріали, заробітна плата працівникам, запчастини, витрати на шини, акумулятори, миття контейнерів і сміттєвозів, і, звісно, податки – екологічний податок складає 15 грн за тону відходів, ПДФО, оренда землі, де розташований полігон. Загальна сума щомісячних податкових зборів сягає 500 тисяч гривень. При цьому, заробітна плата в діючому тарифі закладена на рівні мінімальної, і це при тому, що розмір середньої заробітної плати по країні на сьогодні складає більше семи тисяч гривень. Крім цього, витрати на шини закладені в тарифі лише на норму пробігу, тобто, коли шина вичерпала строк служби. І аж ніяк не передбачені випадки, коли машина ріже чи псує їх на полігоні звалища, що в наших умовах трапляється дуже й дуже часто. Всі ці витрати ми покриваємо за рахунок власних ресурсів компанії. І на сьогодні підприємство збиткове. Для підтримки поточної діяльності, зокрема, й на виплату податків нам довелося навіть взяти кредит. Безумовно, підняття тарифів болючий факт для населення і неприємний - для влади, яка бере на себе «удар» громадськості, але ж ми не можемо працювати за тими ж тарифами в умовах суттєвого підвищення цін на паливо (в діючому тарифі вартість палива закладалася на рівні 17 грн за літр, сьогодні літр коштує 23 гривні без ПДВ), збільшення вартості оренди землі (закладалася в розмірі 43 тисяч гривень на місяць, то вже сьогодні ми сплачуємо 96 тисяч гривень на місяць), та підвищеного рівня мінімальної заробітної плати. У нас близько 160 працівників, з них тільки  автотранспортний відділ налічує 45 осіб. Коли ми говоримо про підвищення тарифів, то маємо на увазі не вигоду, а можливість працювати беззбитково. Це неминучий факт.

Кор: Скільки на сьогодні за вивезення сміття сплачує одна родина?

Андрій Коренчук: Давайте порахуємо на прикладі приватного сектору. Тариф на одну особу становить 12,01 грн в місяць. Середньо статистична сім’я складається з трьох осіб: 12,01*3= 36,03 грн. Тобто 36 гривень в місяць є абсолютно підйомною сумою для будь-якої сім’ї, порівнюючи з низкою інших витрат на комунальні послуги, інтернет чи телефон.

Кор: Враховуючи тотальне підвищення цін і озвученої вами інформації «Екостайл» подавав до міської ради розрахунки на новий тариф?

Тетяна Мартовіцька: Всі розрахунки нами підготовлені. Найближчими днями ми їх передамо до міської ради. Ситуація на ринку ціноутворення змінюється чи не щодня. Наприклад, розрахунки, які ми робили кілька тижнів тому вже не передбачили, що вартість дизельного палива за останні п’ять днів зросте на 1,5 гривні. Якщо протягом кількох найближчих місяців тариф не підняти, підприємство просто не зможе сплачувати ні зарплати, ні податки. Ми розуміємо обурення населення, коли піднімаються ціни на все, але як за таких умов вижити приватному підприємству, рентабельність якого рік тому закладалася на рівні восьми відсотків? Наш тариф розрахований до найменших деталей – це цілі томи обґрунтувань з калькуляцією й додатками договорів на чотирьохсот сторінках. Всю цю інформацію ми подаємо завжди в управління економіки, вона легко перевіряється і не залишає жодних сумнівів щодо критичної, в нашому випадку, необхідності підвищити тариф.

Автопарк

Кор: Скільки ваших автомобілів працює в місті?

Анна Скічко: У розпорядженні «Екостайл» п’ять сміттєвозів марки МАЗ та один RENO, два вантажні автомобіля - марки ЗІЛ, один навантажувач, один компактор, один осинізаторський автомобіль. Але ми прибираємо місто у кілька змін, задіюємо 15 екіпажів.  

Кор: Ви хочете сказати, що відходи зі всього міста вдається вивозити такою невеликою кількістю автомобілів?

Анна Скічко: Фактично так. У нас є субпідрядник, який обслуговує 6 відсотків юридичних осіб і 21 відсоток споживачів у приватному секторі. А це ще кілька автомобілів, які вивозять відходи з контейнерів старого зразка, які стоять на вузьких вулицях і в сміттєвих камерах старих будинків, де люди викидають сміття прямо на своєму поверсі.

Кор: Чесно кажучи, здивована… Встигати обслуговувати двохсот тисячне місто такою кількість автомобілів…

Анна Скічко:  У нас невеликий автопарк, але завдяки правильній логістиці ми успішно обслуговуємо все місто. Ми розробили спеціальну схему. У 2016 році всі наші автомобілі були обладнані GPS-навігаторами. Відслідковуємо трафік і маршрут автомобіля,  контролюємо і, таким чином, підвищуємо якість послуг. Крім цього, ми придбали нову логістичну програму, яка дозволяє оптимізувати маршрути й вивільняє технічний і трудовий ресурс. Маючи все це, наше підприємство досить успішно підтримало ініціативу міської ради  восени 2017 року – ми долучилися до вивозу листя з усієї території міста, не порушуючи свого графіку вивезення твердих побутових відходів. Ми випробували себе в умовах великого навантаження, і дуже приємно, що вклалися у визначений термін.

Тетяна Мартовицька: Наші нові автомобілі здатні завантажувати й перевозити до 70 кубів, старі машини, яких досить не мало в інших містах України, можуть вмістити не більше 20 кубів сміття.

Євростандарт контейнерного парку

Тетяна Мартовіцька: Сучасні автомобілі, що вивозять сміття передбачають обов’язкову наявність євростандартів контейнерного парку. Звісно, такі контейнери значно дорожчі за звичайні металеві баки, але легкі, візуально кращі й зручні для обслуговування. Їх зручно переміщувати за будь-якої погоди. В деяких районах доводиться ще залишати металеві, бо євроконтейнери не витримують підпалів і людської необізнаності, які мають місце досить часто – люди кидають важке будівельне сміття і контейнер просто не витримує. Кожен автомобіль обладнаний обмежувачем ваги, щоб маніпулятор не ламався. Якщо контейнер перевищує вагу у 500 кг, машина його не підніме. Ще одна проблема, з якою ми намагаємося боротися спільно з поліцією – це крадіжка самих контейнерів, або колес від них. Лише за літо минулого року викрали близько 60 колес. Для розуміння, одне колесо коштує 200 грн., і це без витрат на їх монтаж.

Кор: В тариф закладаються відшкодування витрат на такі випадки? 

Анна Скічко: Звісно, що ні. 

Кор: Є перспективи щодо приведення майданчиків для збору сміття до європейських стандартів?

Анна Скічко: Звісно, на нерівній поверхні контейнери швидше ламаються під своєю вагою.  Питання в тому, що у Кропивницькому немає чітко й офіційно визначених місць під розміщення контейнерних майданчиків. Вони досить номінальні. Дуже часто трапляються випадки, коли землю під існуючим майданчиком продають, або віддають в оренду приватним особам, які в свою чергу переносять його туди, куди зручно їм, або взагалі «спускають» вниз по вулиці. Зараз ми подаємо клопотання до міської ради на окремі точки розташування контейнерних майданчиків. Нещодавно за кошти компанії ми обладнали такий по вулиці Жадова, 23, корпус 1, де люди скаржилися, що контейнери розміщені біля дитячого майданчика. І тільки після цього ми отримали можливість взяти цю ділянку в оренду. Інколи майданичики ремонтують комунальні служби чи їхні підрядники, не знаючи наших вимог, через що зручніше не стає ні нам, ні людям. А будувати такі майданчики скрізь, не маючи жодних гарантій в тому, що його завтра не знесуть чи не заберуть у приватні руки, ми не можемо. Поки ми працюємо над тим, щоб існуючі майданчики були чистими і в зручному для людей місці. Наші працівники, вивозячи відходи, прибирають майданчики біля контейнерів вручну – віником і лопатою.

Кор: Яка площа повинна відводитися для такого майданчика?

Андрій Коренчук: З розрахунку 2х2 метри на один контейнер. Десь 8-10 квадратних метрів загалом. 

Анна Скічко: Ще одна проблема, яка потребує серйозного вирішення… Є такі місця, куди наш автомобіль заїжджає по півгодини – вузенькі вулиці, круті підйоми, ґрунтова дорога… Тут якраз потрібне вольове рішення влади про винесення усіх контейнерних майданчиків у зону проїжджої частини, тобто вздовж доріг. Це має бути в рамках міської схеми очистки міста. Вирішили-зробили і навели цим порядок на майбутнє.

Роздільний збір сміття

Кор: Після такої інформації якось важко перейти до теми сортування й роздільного збору сміття… Які перспективи в цьому питанні у Кропивницького?

Тетяна Мартовіцька: До сортування й роздільного збору відходів в наших умовах не так просто прийти. В Європі роздільним збором сміття займаються лише ті компанії, які його переробляють. Якщо говорити про морфологію мінімальної корисно-ресурсної сировини, то вона повинна складати не менше, ніж з двадцяти відсотків від загальної маси. В нашому місті маємо ледве чотири відсотки. Перш за все це пов’язано з великою кількість пунктів прийому вторсировини. Так, законодавство вимагає сортувати сміття, але ж на полігон приїжджає вже ретельно відсортоване сміття. Його сортують ще до того, як приїде наш автомобіль – прямо в контейнерах, при чому в режимі чергування.

Як зробили у Вінниці? Вони впровадили двокомпонентний збір сміття – органіку й неорганіку. І на рівні влади впроваджують положення про те, що пунктів збору вторсировини, або не буде зовсім, або вони належатимуть компанії, яка займається вивезенням відходів. За таких умов, можна збільшити прибуток підприємства й знизити тариф на вивезення відходів. Ще у 2013 році ми ставили сітки для збору пластикової тари… Їх викрадали разом з зібраними пляшками. Ну й треба врахувати той факт, що на один майданчик при сортуванні має приїжджати як мінімум два автомобілі, бо одним різні види відходів не забереш.

Кор: Незважаючи на всі ці нюанси, «Екостайл» на базі НВО №6 проводить експеримент з впровадження роздільного збору сміття, розкажіть про це…

Анна Скічко: Так, ми проводимо його спільно з громадською організацією «Let's do it, Ukraine», за підтримки міської ради, яка придбала для цієї школи спеціальні контейнери для роздільного збору сміття – на кожному поверсі невеликі урни, а на території – великі контейнери. По мірі накопичення відсортованого сміття, ми його забираємо. З нашого боку це соціальний проект, спрямований на прищеплення культури сортування й роздільного збору. Діти беруть участь у паралельних акціях. Нещодавно ми визначали переможців у конкурсі на кращий слоган про чисте довкілля. Екологічні акції – це цілий напрямок діяльності нашої компанії, які ми активно проводимо. Ми точно знаємо, що свідомість дорослої людини змінити досить складно, тому залучаємо до вирішення проблеми підростаюче покоління, школярів зокрема, які відкриті для сприйняття і навчання. В планах впровадити роздільний збір сміття і в інших школах, у нас вже є навчальні заклади, які подали заявки. Якщо будуть можливості розвиватися, ми встановимо контейнери для роздільного збору сміття у багатьох школах. Є бажання перший урок нового навчального року присвятити чистому довкіллю. Ми б змогли охопити п’ять-шість шкіл міста і провести роз’яснювальну лекцію щодо сортування твердих побутових відходів.

Перспективи

Кор: Маєте плани на розвиток компанії на найближчі кілька років?

Тетяна Мартовіцька: Міська рада виявила довіру «Екостайлу», і нещодавно передала земельну ділянку, на якій знаходиться полігон, в оренду на тривалий час. Це дає можливість реалізувати низку проектів, пов’язаних з господарською діяльністю на території полігону. У нас розроблений проект вермокультури – розведення каліфорнійських черв’яків з метою перетворення різних видів органічних відходів в екологічно чисті добрива. Впродовж двох останніх років ми працювали над його реалізацією. Також ми знайшли спосіб подрібнення органіки для її подальшого перетворення в біогумус. Це ціла технологія, і нас в цьому супроводжує профільна агрокомпанія. В перспективі це відкриє більше можливостей, в тому числі й для розміщення теплиць, і вирощування овочів і зелені. В цілому, ми взяли напрямок на переробку, а не захоронення відходів. Прагнемо зробити на полігоні інфраструктуру. До речі, дорога, яка веде з міста до полігону в жахливому стані, хотілося б, щоб тут допомогло місто, оскільки це дорога міського значення. Для укріплення внутрішніх доріг на полігоні ми безкоштовно приймаємо будівельне сміття.

Кор: Розмови про будівництво у Кропивницькому заводу з переробки чи сортування сміття тривають вже давно. Які реальні перспективи в цьому питанні?

Тетяна Мартовіцька: Це реальні перспективи, тому що мета заводу і нашої компанії одна – виключити захоронення відходів. З технічної точки зору ми готові до будівництва заводу. Але треба розуміти, що цей проект не обійдеться без підтримки міста і міської ради. Ми тривалий час ведемо перемовини з інвесторами, знайшли кредитора, і зараз шукаємо шляхи оптимальних для всіх сторін умов. І сподіваємося, що незабаром питання зрушиться з місця.

765 0
НОВИНИ

Найсвіжіші та найголовніші новини за сьогодні на Ukr.net.

Sinoptik.ua - погода в Україні та Світі.

KINOafisha.ua - всі фільми в кінотеатрах України.

Електронна пошта №1- простий та зручний e-mail ім'я@ukr.net.



Найсвіжіші та найголовніші новини за сьогодні на http://www.ukr.net.

Sinoptik.ua - погода в україні та світі.

KINOafisha.ua - всі фільми в кінотеатрах України.

Базар avtosale.ua - місце, де можна купити найкраще авто.